Ghid de siguranta pentru carduri

Am sintetizat, mai jos, cateva informatii utile, menite sa creasca confortul si utilizarea in regim de siguranta a cardurilor pe care le detii. Te rugam sa le citesti, si sa le pui in practica ori de cate ori te regasesti in situatia descrisa. Siguranta ta este importanta pentru noi!

Protejeaza-ti cardul

  • Cardul se semneaza imediat dupa primire;
  • Inainte de a calatori, trebuie sa verifici functionalitatea cardului si soldul disponibil, pentru a evita eventualele situatii neplacute pe parcursul calatoriei/vacantei;
  • Verifica periodic cardurile pe care le detii pentru a te asigura ca nu iti lipseste niciunul;
  • Cardul trebuie pastrat in conditii de siguranta. Evita pastrarea sau manevrarea cardului in apropierea dispozitivelor sau echipamentelor cu interferente electromagnetice. Cardurile nu trebuie lasate pe banda rulanta, in supermarket-uri si hypermarket-uri. Nu se lasa pe frigiderele din locuinta proprie;
  • Cardul NU trebuie sa il incredintezi sau sa il imprumuti unei altei persoane pentru utilizare;

Protejeaza-ti codul PIN

  • Codul PIN este unic si este pastrat in conditii de securitate in sistemele Bancii. Nimeni, cu exceptia ta, nu il cunoaste;
  • Codul PIN il memorezi si apoi plicul in care a fost primit, il vei distruge; pentru simplitate, poti schimba codul PIN, la orice bancomat Euronet, cu un cod deja familiar;
  • Codul PIN nu trebuie notat pe spatele cardului si nu trebuie, sub nicio forma, divulgat unei alte persoane, indiferent de motivul solicitarii acestuia;
  • NU trebuie sa introduci PIN-ul in vazul sau apropierea altor persoane;
  • Daca uiti codul PIN sau exista suspiciuni in ceea ce priveste aflarea acestuia de catre o alta persoana, trebuie sa te prezinti la cea mai apropiata agentia sau sucursala in vederea obtinerii unui alt cod PIN;

Recomandari

  • Recomandam sa pastrezi chitantele generate in urma utilizarii cardului (la ATM sau la comerciant), pentru a le confrunta periodic cu extrasul de cont, in scopul depistarii oricarei nereguli sau tranzactii suspecte. Pastrarea chitantelor se face intr-un loc sigur si, dupa confruntarea cu extrasul de cont, acestea se distrug, pentru a evita propagarea/sustragerea informatiilor de pe chitanta;
  • Recomandam sa utilizezi periodic mini-extrasul oferit de ATM-urile Euronet sau a extraselor de cont oferite la ghiseele Bancii, in scopul depistarii eventualelor fraude.

Retragerea de numerar de la bancomat

  • Poti utiliza bancomatele Euronet pentru a retrage numerar din cont;
  • Exista o suma maxima pe care o poti retrage/tranzactiona zilnic la un bancomat – aceasta limita este stabilita in scopul protectiei tale;
  • Daca introduci codul PIN incorect de trei ori consecutiv, cardul se blocheaza;
  • Incearca sa nu uiti cardul in bancomat, dupa efectuarea tranzactiei;
  • Daca observi ceva suspect in timpul utilizarii bancomatului, anuleaza tranzactia si verifica de urgenta cu banca daca tranzactia respectiva a fost anulata;
  • In cazul blocarii cardului in bancomat, nu trebuie sa accepti ajutorul unei persoane straine; informeaza urgent banca emitenta a cardului pentru blocarea cardului;

Efectuarea platilor in reteaua comerciala

  • Cardul trebuie sa iti fie returnat dupa fiecare plata pe care o faci;
  • Trebuie sa verifici inainte de a semna chitanta, totalul facturii/chitantei si simbolul valutei;
  • Nu trebuie sa oferi operatorilor informatii personale cand utilizezi cardul, cu exceptia datelor din actul de identitate.

Plata cu card/tranzactie nefinalizata

In situatia in care nu poti  finaliza o plata cu cardul sau o tranzactie de retragere numerar, principalele cauzele pot fi:

  • fonduri insuficiente in cont;
  • deteriorarea benzii magnetice a cardului;
  • lipsa bancnote in bancomat;
  • probleme tehnice ale terminalului (ATM sau POS), care pot sa apara datorita gradului avansat de uzura al acestuia sau ca urmare a altor probleme de natura tehnica in sistemele internationale de procesare; acestea pot fi afectate periodic si temporar de procese de upgrade, mentenanta, migrari si alte lucrari care au loc in cadrul acestora;
  • nu se poate stabili conexiunea cu banca emitenta a cardului sau a detinatorului terminalului ATM/POS;
  • terminalul respectiv nu este membru al retelei Visa/MasterCard.

Pierderea/furtul cardului. Asistenta utilizare card.

  • In caz de pierdere sau furt, daca esti detinator al unui card emis de noi, trebuie sa ne anunti, in regim de urgenta, in vederea blocarii acestuia. Pentru aceasta, te rugam sa apelezi numerele 021.222.333.6 sau 021.222.333.7, apelabile non-stop; aceste numere de telefon sunt disponibile pe spatele cardului si iti recomandam sa le notezi in agenda personala sau in telefonul mobil, astfel incat, in cazul pierderii sau furtului cardului, sa poata fi apelate. Astfel, te putem sprijini sa blocam cardurile si sa diminuam, ori chiar sa eliminam, riscul accesarii banilor tai de catre persoane neautorizate;
  • In situatia intampinarii de dificultati in utilizarea cardului, iti recomandam apelarea numerelor de mai sus. Serviciul asistenta clienti (Customer Support) este disponibil non-stop, iar operatorii serviciului asistenta clienti sunt in masura sa faca investigatiile necesare pentru a clarifica problemele aparute in utilizarea cardului si au acces direct la instrumentele si platformele necesare oferirii unui raspuns rapid;
  • VISA si MasterCard, prin serviciile Customer Services, iti pot oferi asistenta in caz de urgenta, furnizand non-stop instructiuni detaliate detinatorilor de card din intreaga lume.

Serviciile de asistenta ale organizatiilor de carduri Mastercard si Visa pot fi apelate astfel:

MASTERCARD

  • In Statele Unite: in caz de urgente, se poate suna la numarul 1-800-MasterCard (1-800-627-8372).
  • In afara Statelor Unite: in situatiile de urgenta, se poate suna la numerele de telefon disponibile pentru fiecare tara in parte, accesand link-ul  urmator:

VISA

  • Romania : 0XXX-XX-4288, asteptati al doilea ton si apoi introduceti 888-557-4416
  • Germania : 0800-811-8440
  • Statele Unite ale Americii: 1-800-847-2911
  • Lista completa a numerelor de telefon se poate gasi pe site-ul www.visa.com.

Sfaturi utile pentru alegerea si utilizarea unui ATM

  • Ori de cate ori este posibil utilizeaza un bancomat cu care esti familiar. Daca acest lucru nu este posibil alege cel mai luminat, cel mai bine plasat bancomat unde sa te simti confortabil.
  • Observa zona din jurul bancomatului inainte sa te apropii. Evita utilizarea acestuia daca observi persoane suspecte prin preajma sau daca este prea izolat si pare nesigur. La orice suspiciune, evita sa utilizezi bancomatul.
  • Evita deschiderea posetei sau a portofelului langa bancomat. Incearca sa ai cardul pregatit, in mana, inainte sa te apropii de acesta.
  • Verifica daca este ceva neobisnuit sau suspicios la bancomat. Daca observi obiecte noi, atasate bancomatului, sau orice alte adaosuri care ti se par neobisnuite sau suspecte, nu il folosi. Fii atent la instructiunile neobisnuite de pe ecran. Daca ai suspiciuni ca aparatul a fost modificat nu il folosi si anunta banca.
  • Evita bancomatele care au mesaje sau semne fixate pe ele care sa indice ca instructiunile de pe ecran au fost modificate, in special daca acestea sunt postate in preajma cititorului de card.
  • Stai aproape de bancomat si protejeaza tastatura cu mana cand introduceti codul PIN. Urmeaza instructiunile de pe ecran. Nu introduce codul PIN inainte ca bancomatul sa ceara acest lucru.
  • Daca vezi ca bancomatul nu functioneaza normal, apasa “CANCEL” si retrage-ti cardul. Apoi mergi la un alt bancomat si anunta banca.
  • Niciodata nu forta introducerea cardului.
  • In cazul in care cardul tau se deterioreaza, este retinut sau furat, raporteaza imediat bancii si/sau politiei.
  • Nu te grabi in timpul tranzactiei. Pune cardul si banii la loc sigur inainte sa pleci de la bancomat.

Atentie la platile online, efectuate pe Internet!

  • Caracteristicile de securitate ale site-ului care accepta plata cu cardul trebuie verificate cu atentie.
  • NU trebuie sa furnizezi nimanui numarul cardului, online, decat daca site-ul este sigur si are o reputatie buna. Uneori, o mica iconita poate sa apara in bara de status a browserului si sa indice un nivel mai ridicat de securitate a transmiterii datelor. Aceasta iconita nu reprezinta o garantie pentru securitatea site-ului, dar poate aduce un anumit grad sporit de siguranta;
  • NU trebuie sa ai incredere intr-un site, doar pentru simplul motiv ca acesta pretinde ca este demn de incredere;
  • Este foarte util sa discuti, in cercul de prieteni si cunoscuti, despre utilizarea site-urilor pentru diverse cumparaturi online. Poti invata din experienta celorlalti privitor la efectuarea de plati prin Internet in conditii bune si fara incidente.

Solutia de rezerva

Este bine sa ai intotdeauna la indemana o solutie de rezerva. Cu precadere in cazul calatoriilor in alta localitate sau in strainatate, iti recomandam detinerea si utilizarea a cel putin doua carduri, de preferinta emise sub sigle diferite (Mastercard si Visa) si alimentate cu sume acoperitoare, pentru a evita eventualele situatii neplacute in care, din pricina nefunctionarii accidentale a sistemelor Mastercard sau Visa, sa nu poata fi utilizat un anume card.